diumenge, 14 de febrer del 2016

La llei fundacional: com es farà la successió entre l’estat espanyol i el català

Banderes Palau de la Generalitat
Quan el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, diu que aquesta legislatura de divuit mesos ha de ser post-autonòmica i pre-independència, vol dir que que la cosa més important que cal fer és elaborar la llei de transitorietat jurídica. Dit d’una altra manera: no hi pot haver accés ordenat a la independència sense aquesta llei que ja havien anunciat els informes del Consell Assessor per a la Transició Nacional (CATN) i que Junts pel Sí va incloure al seu full de ruta del programa electoral. De fet, el nou conseller de Justícia, Carles Mundó, ha dit recentment que aquesta és la llei més important que ha de preparar el seu govern. Amb el nom de ‘transitorietat jurídica’, la llei sembla poca cosa. Coneixedor de la seva importància cabdal, Carles Viver i Pi-Sunyer proposava anomenar-la ‘Llei fundacional i de successió d’estats’.
I és que es tracta de la llei que ha de permetre la creació d’una nova legalitat derivada del mandat democràtic i que evitarà que es produeixi cap buit legal en l’accés a la independència. Si bé la Declaració d’inici del procés que el Parlament de Catalunya va aprovar el 9 de novembre parlava de les lleis de procés constituent, de seguretat social i d’hisenda pública, la llei de transitorietat jurídica és la que determinarà l’èxit o el fracàs de la legislatura actual. Permetrà garantir la completesa de l’ordenament jurídic i fonamentar el dret vigent a Catalunya en el nou marc institucional derivat de la creació de l’estat independent. Repassem què ha d’incloure aquesta llei i quan és previst que s’aprovi:
Contingut
La llei de transitorietat o ‘fundacional’ ha de regular de manera provisional els elements estructurals del nou estat i les clàusules generals per a garantir, des del primer moment, la completesa de l’ordenament jurídic del nou estat i la continuïtat i successió ordenada d’administracions. Regularà els elements bàsics com el territori, la nacionalitat, la ciutadania, el règim de llengües i les institucions de govern i, a més, declararà la continuïtat, llevat excepcions, de l’aplicació del dret autonòmic català, del dret espanyol, del dret de la UE i del dret internacional.
La llei també preveurà la continuïtat —mitjançant subrogació— dels contractes de l’estat i de la Generalitat i la possibilitat que els funcionaris i el personal laboral que prestin els seus serveis a l’administració de l’estat a Catalunya puguin integrar-se a l’administració del nou estat.
Successió d’ordenaments: La llei no té per què ser molt densa ni extensa. El CATN, que l’anomenava ‘llei constitucional provisional’, va arribar a suggerir un possible redactat en relació a la qüestió de la successió d’ordenaments: ‘Les normes jurídiques estatals i autonòmiques, vigents a Catalunya el dia anterior a la proclamació de la independència, hi continuaran vigents i aplicables fins a la seva modificació o derogació per normes aprovades pels òrgans del nou estat en tot allò que no s’oposin a les disposicions de la present llei constitucional provisional. Les referències que s’hi fan a les autoritats o òrgans de l’estat espanyol s’han d’entendre fetes a les autoritats o òrgans catalans homòlegs.’
El Consell presidit per Viver i Pi-Sunyer ho argumentava així: ‘Es tractaria, en definitiva, d’una regulació de mínims en matèria de successió d’ordenaments però que garantiria amb claredat i seguretat jurídica, en el marc de la llei constitucional provisional, la vigència de les normes de diversos orígens i els mecanismes de la seva modificació i derogació. El contingut d’aquesta disposició no exclou que la mateixa llei constitucional provisional no pugui incorporar també mencions expresses a determinades vigències, derogacions o adaptacions normatives en matèries especialment sensibles.’
Successió d’administracions: Aquest apartat de la llei es deu a la voluntat de complir el principi de continuïtat dels serveis públics. Els ciutadans del nou estat han de tenir garantida la continuïtat dels serveis prestats per l’estat espanyol i l’administració pública general en el moment de la independència. La llei ha de dir que les institucions del nou estat català assumiran directament les funcions que les lleis vigents atribueixen a determinades institucions de l’estat espanyol, o aquestes quedaran suprimides sense més. Així, l’administració perifèrica de l’estat o les subdelegacions del govern a Catalunya desapareixeran perquè deixaran de tenir sentit.
Pel que fa a determinats òrgans que no tenen seu a Catalunya caldrà adoptar alguna disposició normativa específica. En aquest sentit, a Catalunya no hi ha el Tribunal Constitucional ni el Tribunal Suprem, tampoc el Consell General del Poder Judicial, el Consell d’Estat, el Consell Econòmic i Social, o el Banc d’Espanya, les Comissions Nacionals del Mercat de Valors o dels Mercats i la Competència, amb les seves funcions reguladores, entre més institucions, però sí que existeixen a Catalunya el Tribunal Superior de Justícia, el Consell de Garanties Estatutàries, el Síndic de Greuges, la Sindicatura de Comptes, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya, la Comissió Jurídica Assessora, l’Agència Tributària de Catalunya, l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades o l’Autoritat Catalana de la Competència, entre d’altres. En tots aquests casos, les institucions del nou estat independent hauran de regular quins organismes existents a Catalunya poden substituir els corresponents de l’estat espanyol en les seves funcions reguladores, fiscalitzadores i sancionadores, és a dir, en l’aplicació del dret d’origen estatal vigent a Catalunya.
Els funcionaris de l’estat: El trànsit d’una administració simplement autònoma a l’administració pròpia d’un estat sobirà obliga a regular amb la llei de transitorietat algunes qüestions transcendents en relació amb els treballadors públics. Per exemple, caldrà atendre les necessitats de comptar amb nou personal per exercir les noves funcions estatals i resoldre, així mateix, la situació de les persones que presten serveis a l’estat en territori català.
Les noves responsabilitats estatals de la Catalunya independent exigirà un reforçament dels requeriments de nou personal. Una part important d’aquests requeriments és lògic que sigui coberta amb el personal (funcionaris, interins, laborals, eventuals) que ja prestava serveis a Catalunya per a l’administració estatal —unes 30.000 persones—, que passarien a integrar-se a l’administració catalana. Aquesta qüestió ha de quedar prevista i regulada per aquesta llei de transitorietat jurídica.
Successió de contractes:  La successió entre l’administració de l’estat predecessor (l’espanyol) i l’administració de l’estat successor (el català) té una complicació especial en el cas dels contractes formalitzats per la primera per al compliment de les seves funcions: l’aparició en escena d’un tercer subjecte, una persona física o jurídica, denominada contractista. El contractista, en virtut d’un negoci jurídic bilateral celebrat amb l’administració espanyola, ha contret determinades obligacions, però també és titular de determinats drets i, de forma principal, del dret de rebre un preu a canvi de les prestacions que ofereix a l’administració, ja sigui de manera directa, a través del pagament per part d’aquesta, ja sigui a través de la percepció de tarifes satisfetes pels particulars.
Segons els informes del CATN, la lesgilació internacional en aquesta matèria apunta que,  si no es disposa altrament i no es preveuen les mesures adequades, ‘l’assumpció de les funcions estatals per part d’una altra administració podria determinar la nul·litat sobrevinguda dels contractes celebrats o determinar la seva extinció o resolució, la qual cosa generaria l’obligació d’indemnitzar els danys i perjudicis soferts pels contractistes afectats i podria afectar de forma molt negativa el principi de continuïtat dels serveis públics’. Tanmateix, el nou estat català independent podrà evitar tots aquests possibles efectes negatius de la successió de relacions contractuals amb el sistema de subrogació automàtica en els drets i deures de l’administració de l’estat. Això implicaria també reconèixer ‘el dret dels contractistes de participar en la negociació de les condicions concretes d’aquesta subrogació i en l’adopció de les clàusules d’adaptació corresponents, així com el dret de ser indemnitzats pels perjudicis que això els pugui comportar, sempre que es puguin acreditar fefaentment, d’acord amb els pactes o compromisos assumits’.
Calendari
La llei de transitorietat s’ha d’escriure durant el període que duri la legislatura actual. Ha d’estar preparada, negociada i culminada just abans de fer la proclamació o declaració d’independència que desembocarà a la convocatòria d’eleccions constituents. La llei s’ha d’aprovar just abans de la dissolució del parlament. És la llei que marca el canvi de lleialtat jurídica i que ha de donar validesa legal a la culminació del procés amb les eleccions constituents i el referèndum constitucional posterior. Per tant, el calendari d’aprovació de la llei de transitorietat està íntimament vinculada al calendari de la legislatura. Probablement ha de ser l’última llei aprovada abans de la dissolució de la cambra.

dissabte, 13 de febrer del 2016

L'onze ideal de Catalunya al Mundial de futbol

L'onze ideal de Catalunya al Mundial de futbol

Si Catalunya fos independent, quina selecció podria tenir? El digital francès But! Football Club ha preparat un onze ideal "made in Masia" format per nascuts al país

La selecció catalana durant un partit.
La selecció catalana durant un partit.
La samarreta de la selecció catalana de futbol avui no passa de ser la indumentària per a poc més d'una cita anual. Però en un futur Estat català, la selecció nacional jugaria competicions internacionals i hauria de configurar un equip potent. Hi ha jugadors per triar i remenar, però quin seria l'onze ideal? El digital francès But! Football Club ha estudiat els jugadors "made in Masia" i ja ha fet l'alineació ideal.
 A la porteria... recuperaria el millor porter de món per a molts culers, com a mínim el millor amb el joc de peus, Víctor Valdés. "Valdés estaria protegit per una defensa de quatre amb Martín Montoya (Inter de Milan) i Gerard Piqué, que segons la publicació, hauria de ser el capità de la selecció per la imatge que representa al país, Marc Bartra i Jordi Alba.

Al mig del camp, "per evitar sorpreses", la selecció catalana sortiria amb tres valors segurs. Sergio Busquets, l'emblemàtic Xavi, ara a Añ Saad, Qatar, i Cesc Fàbregas (Chelsea), que permetria completar un trio que es coneix molt bé perquè han evolucionat junts al Barça i també a la selecció espanyola.

A l'atac, el nivell serà més baix, avisen. Sense Messi, Neymar i Suárez, es formaria una línia d'atac amb Gerard Deulofeu (Everton), Jonathan Soriano (Red Bull de Salzburg) i Cristian Tello (Porto).

I qui podria dirigir la banqueta? Pep Guardiola, perquè "representa els valors de Catalunya i vol la independència de Catalunya".

dimarts, 9 de febrer del 2016

Peter Luykx (diputat de l’N-VA flamenc): ‘A Catalunya les coses es fan bé’

Peter Luykx (diputat de l’N-VA flamenc): ‘A Catalunya les coses es fan bé’

Entrevistem un dels nou parlamentaris de la Nova Aliança Flamenca (N-VA) que es va reunir la setmana passada amb el conseller Raül Romeva

Peter Luykx
El diputat flamenc Peter Luykx, de la formació independentista N-VA –majoritària a Bèlgica–, va escriure una carta de felicitació al president Carles Puigdemont pocs dies després de la seva investidura. Li transmetia els seus respectes i el seu suport. Li explicava que havia pogut parlar amb el president Mas i que seria a Barcelona a principi de febrer amb una delegació del seu partit. Aquesta delegació va reunir-se divendres amb el conseller Raül Romeva. La traductora, editora i periodista Diana Coromines va aprofitar la visita per entrevistar Luykx i parlar dels processos d’alliberament nacional de Flandes i de Catalunya.
—Ja heu vingut unes quantes vegades a Barcelona per seguir el procés d’independència. Quin és el propòsit de la vostra visita, aquesta vegada? Espereu aprendre’n res que sigui aplicable a Flandes?
—La raó d’aquesta visita és la mateixa que les anteriors: connectar amb els catalans, interactuar amb les organitzacions locals i, sobretot, reafirmar el nostre suport a la causa catalana. També és la millor manera de mantenir-nos informats sobre com avança el procés. Fins fa pocs anys tothom mirava cap a Escòcia, on els nacionalistes havien fet un pas de gegant sota les regnes de l’SNP. Ara, el moviment regionalista a Europa el capitaneja el moviment independentista català. Per a nosaltres, Catalunya ha esdevingut un laboratori polític que ofereix lliçons sobre el procés que porta de la ‘devolution’ clàssica a la plena autonomia.
Tenim moltes coses en comú, però són dos mons diferents pel que fa a context social, polític i històric. Hi ha petites coses que es podrien aplicar al context flamenc, però allò que veritablement ha estat inspirador per a nosaltres és la voluntat i l’obstinació que durant tot el procés han mostrat tant els catalans com els seus líders polítics. Quan venim a Barcelona és com si carreguéssim les piles amb tota aquesta energia tan fantàstica.
—Vau ser un dels primers a felicitar el nou president de Catalunya. A la vostra carta, expressàveu la ‘importància de mantenir els lligams entre Catalunya i Flandes’; en quines àrees creieu que es poden enfortir, aquests lligams?
—Els pobles flamenc i català comparteixen una llarga història d’amistat i objectius comuns. La importància d’aquests lligams no es pot pas menystenir, i en un futur espero que puguem enfortir-los encara més. Tant Flandes com Catalunya són regions econòmiques capdavanteres a Europa; hauríem de nodrir els vincles que ens uneixen per establir una aliança forta en el terreny de les relacions comercials i els esforços diplomàtics. Flandes i Catalunya són al capdavant de la diplomàcia regional. Seria interessant, per exemple, de bastir projectes conjunts com ara ambaixades compartides que servissin d’estímul a unes altres regions d’Europa, mitjançant els nostres èxits econòmics col·lectius.
—Què vau pensar durant els tres mesos en què les forces independentistes, que havien guanyat les eleccions del 27-S, no trobaven la manera de posar-se d’acord?
—Si vols que et sigui sincer, sentia una gran decepció i fins i tot estava desencantat per la manera com anaven les coses. En el moment en què es va trobar el desllorigador, fins i tot preparava un petit article d’opinió en què demanava als polítics catalans que fessin pinya i responguessin a les expectatives del seu electorat. Per un moment vaig témer que tot el procés cap a la independència es pogués estancar per culpa dels conflictes entre partits. Afortunadament em vaig equivocar i vaig poder llençar aquell article a la paperera.
—Què es comenta, a Brussel·les, en relació amb els darrers esdeveniments a Catalunya?
—Els mitjans no informen gaire sobre la qüestió catalana, perquè és una qüestió que té una audiència petita. Tampoc no se’n parla gaire als debats polítics. La majoria de polítics no es volen mullar quan surt aquesta qüestió. Sovint tenen por de pronunciar-se en contra de Madrid. Els representants de l’N-VA podem fer un paper important a l’hora de despertar l’interès general sobre Catalunya; és el mateix objectiu que teniu vosaltres, d’encoratjar el debat sobre la independència i la pertinença a la UE.
—En una entrevista, just abans del 27S, vau dir que si els partits del sí guanyaven les eleccions calia dur endavant el procés al marge de l’oposició de l’estat espanyol. Però el govern del PP ja ha recorregut al TC contra la comissió d’estudi del procés constituent i la conselleria d’Exteriors, malgrat que entren dins els límits de l’estricta legalitat. Com creieu que cal procedir, si el Constitucional espanyol declara il·legals la conselleria i tota la tasca parlamentària i legislativa que intenta emprendre el govern?
—Continuo plenament convençut de la validesa universal del dret dels catalans a l’autodeterminació. En el cas que el govern espanyol i el braç judicial es continuessin oposant a la imminent declaració d’independència, caldria augmentar la pressió en tots els terrenys perquè Madrid respectés el resultat de les eleccions. Però, de moment, penso que Romeva i Puigdemont segueixen el camí correcte: aconseguir primer allò que es pugui dins els confins de la llei i intentar resoldre la resta després, mitjançant el diàleg polític.
—A vegades aquesta voluntat de fer les coses tan escrupolosament bé, dins els límits estrictes de la legalitat espanyola, suscita dubtes; i hi ha qui adverteix que tard o d’hora caldrà trencar amb l’estat espanyol. Com ho veieu, des de Flandes? Si us trobéssiu en aquesta situació, quina seria la ‘manera flamenca’ de resoldre-ho?
—El conflicte intern entre els partidaris d’una separació immediata, de soca-rel, i els qui prefereixen un enfocament més gradual no és aliè al moviment flamenc. No hi ha una ‘manera flamenca’ en la qual tothom conflueixi. L’N-VA és un partit que prefereix l’evolució més que no pas la revolució. Primer mirem de canviar el model d’estat federal que ara tenim per un de confederal, en què el nivell nacional es vagi evaporant i les regions consensuïn una nova forma de cooperació. Per a alguns, la independència és l’estadi final, mentre que a uns altres la possibilitat que s’eradiqui totalment l’antic estat belga els crea dubtes. Sempre és delicat de trobar un equilibri entre totes dues posicions, però al final la realitat acaba afavorint el consens.
—Darrerament s’ha discutit molt sobre si el període de transició ha de durar divuit mesos (tal com estableix el full de ruta pactat per Junts pel Sí i la CUP): alguns creuen que no és important i que no passa res si aquest període s’allarga. Alguns altres, que si s’allarga gaire podríem perdre l’oportunitat. Què n’opineu?
—Aquest risc hi és, és clar. A Flandes probablement tot aniria més de pressa. Si nosaltres tinguéssim la majoria parlamentària que us legitima a vosaltres, tiraríem endavant amb determinació. Nosaltres, però, tot just som la fase de convèncer la gent dels beneficis que tindria la independència. Per això a l’N-VA tenim un ‘think tank’ que es dedica a estudiar com construir la Flandes independent, i també en un projecte de constitució.
Però, tornant a Catalunya, crec que les coses es fan bé: tinc la impressió que el full de ruta s’aplicarà tal com és previst. Penso que la solució que ha permès d’anar endavant, amb el nou president Puigdemont (que és cent per cent independentista) és molt bona. És curiós com darrerament hi ha hagut un canvi en el lèxic, i ara feu servir paraules més distanciades, menys emocionals, com ara ‘desconnexió’ o ‘transitorietat d’una legalitat a una altra’. Vol dir que esteu en una fase en què, un cop ha quedat clar cap on aneu, els enginyers van treballant en els mecanismes per fer efectiu l’objectiu últim: la independència. És molt important, també, que hi hagi un ministre d’Exteriors, el Sr. Romeva, amb qui ens vam reunir ahir. És aquí on crec que cal centrar els esforços ara: a guanyar la confiança en el pla internacional. A dins ja no cal fer-la tant, aquesta tasca, perquè els catalans ja estan molt convençuts. Ara és imperatiu de treballar pel reconeixement a fora.
—El vostre partit ja ha avançat que donarà suport a una declaració d’independència de Catalunya. El ministre d’Interior belga fins i tot va amenaçar de trencar el govern si Bèlgica no reconeixia Catalunya. És lògic de pensar que la UE reconeixerà una Catalunya independent…
—D’acord amb el Tractat de Lisboa, la UE honora tres principis: el d’igualtat democràtica, el de democràcia representativa i, especialment, el de democràcia participativa. Si la UE fes fora les regions que volen assolir la independència mitjançant un referèndum, negaria els seus principis. L’N-VA vol que Bèlgica, com a estat de la UE, respecti aquest principi. Fins ara, la UE ha jugat a deixar passar el temps pel que fa a l’ampliació interna. Ara que Catalunya ha triat el camí cap a la independència, els líders de la UE hauran de pronunciar-se sobre la qüestió de la pertinença a la UE. Catalunya n’ha format part durant dècades i, per tant, creiem que és lògic que el nostre país adopti una actitud pragmàtica i constructiva quan s’arribi a aquesta nova situació. Si Europa vol ser alguna cosa més que una agrupació rígida i estàtica d’antigues nacions-estat, si vol ser una unió poderosa, ha de respondre a la dinàmica sempre canviant que té lloc al seu territori. La reunificació de l’Alemanya de l’Est i l’Alemanya Occidental fa vint-i-cinc anys demostra que la UE és capaç, si ho vol, d’afrontar amb pragmatisme els canvis inesperats. Seria força absurd de castigar ciutadans de la UE negant-los la ciutadania quan un estat membre es reorganitza internament. Seria una negació de tot allò que la UE vol representar. Voldria dir que als ciutadans no se’ls permet de decidir el seu futur i que la UE interfereix en la política interna dels estats membres.
—El moviment social en favor de la independència cada vegada va més de bracet amb les demandes de construir un país ben governat, més transparent, amb un bon control de la corrupció. Creieu que estem preparats per a aconseguir-ho?
—La corrupció s’ha de condemnar arreu, en tots els casos, a tots els nivells i sense excepció. Però no solament la corrupció; si una societat no està satisfeta amb les estructures que té, ha de lluitar per canviar-les. No fer-ho significa un gran fracàs de la democràcia. Evidentment, començar de zero pot ser una bona oportunitat de fer un país millor. En tot cas, és fonamental que en aquest moviment de base, la demanda d’aconseguir la independència i la de fer un país millor continuïn anant de bracet: aquesta és la benzina del procés.

Es presenta la biografia del creador de l’estelada i la primera ruta de la independència a Barcelona

Ballester estelada
La sala d’actes del Museu d’Història de Catalunya a Barcelona és l’escenari avui al vespre (19.00) de dues presentacions paral·leles vinculades amb la història de l’independentisme. D’una banda, els historiadors Josep Muray i Fermí Rubiralta presenten la biografia ‘Vicenç Albert Ballester (1872-1938). Creador de l’estelada’ (Rafael Dalmau editor). I, d’una altra, els membres de la Fundació Reeixida, que és al darrere d’iniciatives com ara el Centenari de l’Estelada (2008) i la dedicació de carrers i places a Vicenç Albert Ballester (Barcelona, Girona, Vic), faran pública la primera Ruta de la Independència a Barcelona, un circuit cultural i polític a través dels indrets on van passar els esdeveniments clau del primer independentisme català organitzat del segle XX, aleshores anomenat per la premsa ‘separatisme’ i ‘nacionalisme radical’. La ruta transcorre per alguns carrers i places de Ciutat Vella i proposa un trajecte ampliat que arriba fins a la vila de Gràcia.
Primera biografia de Ballester
Josep Muray i Fermí Rubiralta són els autors del llibre de quatre-centes pàgines que repassa la vida i l’obra de l’editor i activista polític Vicenç A. Ballester i Camps, considerat un dels forjadors més destacats de l’independentisme històric i el creador i popularitzador del símbol independentista català més característic: l’estelada, la bandera inicialment del triangle blau i l’estel blanc de clares reminiscències cubanes.
A més de l’estelada, Ballester va definir algunes altres senyes d’identitat catalanes del nostre temps i va crear una iconografia pròpia que avui, parcialment, encara perdura en el moviment independentista: va impulsar el moviment antirepressiu (amb la Reixa i l’Associació Catalana de Beneficència), va ser un dels primers a organitzar una diada nacional de l’Onze de Setembre reivindicativa i no folklòrica, va ser-ne un element clau de l’aparell de propaganda com a editor i director de publicacions com ara la Tralla, Renaixement i la Tronada, va col·laborar amb capçaleres separatistes i va proposar un himne nacional per a Catalunya abans que ‘Els segadors’.
A més, va acomplir una tasca important d’agitació de l’independentisme a escala internacional durant la Primera Guerra Mundial i, una vegada acabada, per mitjà del Comitè Pro Catalunya.