diumenge, 31 de juliol del 2016

El primer discurs independentista, del 25 de juliol de 1886 [vídeo íntegre]

País > Principat

El primer discurs independentista, del 25 de juliol de 1886 [vídeo íntegre]

L'actor Sergi Mateu ha llegit aquest cèlebre discurs que va causar un autèntic furor



Featured Video Play Icon
Dilluns va fer cent trenta anys del primer gran discurs independentista pronunciat en un esdeveniment públic. Per aquest motiu, la Comissió de la Dignitat, juntament amb l’Assemblea Nacional Catalana (ANC), l’Ateneu Barcelonès, el Cercle Català de Negocis (CCN) i la revista Sàpiens, van organitzar l’acte ‘Aquí va néixer tot’. Per rememorar l’efemèride, l’actor Sergi Mateu va ser l’encarregat de llegir aquell discurs. Us oferim ara el vídeo sencer de l’acte celebrat a l’Ateneu.
Es va fer el 25 de juliol de 1886 al Teatre Novetats de Barcelona. Fou un acte multitudinari per a protestar pel tractat de lliure canvi (signat entre l’estat espanyol i la Gran Bretanya) que causà un greu perjudici a la indústria catalana. Un metge barceloní hi va llegir una carta tramesa per Josep Narcís Roca i Ferreras, conegut columnista i farmacèutic, reconegut com el primer teòric de l’independentisme català. El discurs va causar un autèntic furor i se’n va fer ressò tota la premsa de Barcelona: de La Vanguardia al Diario de Barcelona.
Lectura del discurs per Sergi Mateu, ací:

(Aquest article que llegiu es publica gràcies als subscriptors voluntaris, que amb el seu suport econòmic i periodístic són la clau perquè VilaWeb us arribi cada dia. Si podeu contribuir amb una petita quota a fer de VilaWeb un mitjà encara més independent i de més qualitat, us demanem que us apunteu en aquesta pàgina.)

dissabte, 30 de juliol del 2016

Lliçons d’unilateralitat: com ho han fet altres països?

Món

Lliçons d’unilateralitat: com ho han fet altres països?

Us expliquem les quatre fases que adopta un moviment d'independència unilateral



La Unió Europea va avisar Eslovènia que si s'independitzava de forma unilateral mai seria part de la UE. En la foto líders de tots els estats de la UE passejant per LJiubjiana, en ocasió de la presidència eslovena de la Unió.
La Unió Europea va avisar Eslovènia que si s'independitzava de forma unilateral mai seria part de la UE. En la foto líders de tots els estats de la UE passejant per LJiubjiana, en ocasió de la presidència eslovena de la Unió.
L’aprovació aquest dimecres de les conclusions de la comissió del procés constituent, en el ple del Parlament, han suposat un desacatament al Tribunal Constitucional, posant la sobirania del Parlament per sobre del Tribunal. Albiol, en el ple, considerava la votació un cop al Tribunal Constitucional i afirmava que es trencava l’ordenament jurídic espanyol. Tenia raó.
L’acció de dimecres activa definitivament el mecanisme unilateral, segons la primera conclusió aprovada, degut a que no s’ha deixat ‘cap marge d’acció per al reconeixement del dret de decidir del poble català en l’interior del marc jurídic constitucional i legal espanyol’. El mateix exdiputat d’EUiA, David Companyon, sentenciava en una entrevista a VilaWeb que ‘si la teva disjuntiva és que el referèndum ha de ser pactat, o no serà, ja dius que no serà’. Per tant, s’ha arribat al punt en que es fa evident que sense la possibilitat de la via unilateral, simplement no existeix el procés. La unilateralitat com a mètode per assolir la independència és un mecanisme que ha estat utilitzat per moltes nacions ara independents i hi ha lliçons a aprendre de les seves experiències.
La democratització dels estats.
En el passat la violència havia marcat gairebé sempre les independències de les nacions. Però en les darreres dècades l’assumpció dels valors democràtics i pacífics per part de molts estats ha permès arribar a independències acordades, fetes de muti acord. Si abans de la Segona Guerra Mundial només s’havien produït tres referèndums d’independència, a partir d’aquell moment ja se’n han produït desenes.
L’exemple més clarificador és com ha evolucionat l’actitud del Regne Unit amb el pas dels anys. Si el 1933 considerava que Austràlia Occidental no tenia dret a separar-se de la Federació Australiana per ser aquesta ‘indissoluble’, en canvi el 2014 acceptava un referèndum escocès malgrat que l’’Act of Union’ entre Escòcia i Anglaterra remarcava també que la unió era ‘per sempre’. Aquesta evolució cap a la solució democràtica dels problemes, que s’ha produït al Regne Unit o Canada, no s’ha produït en altres estats, però. I per això els mecanismes unilaterals han estat utilitzat per moltes nacions, en molts casos amb patrons similars. Podem explicar, per això, quines són les diverses fases de la unilateralitat.
La primera fase: l’assoliment de la majoria social.
En la primera fase s’acostuma a canalitzar el sentiment nacional i de greuge cap a l’estat a través de la premsa i de les mobilitzacions socials, posant un especial èmfasi a l’hora de mostrar la impossibilitat de reformar l’estat del qual et vols separar. A Eslovènia el procés va agafar força el 1987 amb la publicació de diversos articles sobre les condicions polítiques i socials en que es trobava aquesta república, aleshores iugoslava, així com sobre la possibilitat de democratització i assoliment de la plena sobirania, en contraposició a les demandes centralitzadores sèrbies. L’oposició eslovena era especialment critica amb l’exèrcit.
El punt àlgid arribaria amb la filtració el març de 1988 de documents secrets del Comitè Central de la Lliga dels Comunistes, on s’explicava com s’hauria de portar a terme la instauració de la llei marcial a Eslovènia, un fet que va aixecar una gran polèmica i fortes protestes de la població. Poc després eren detinguts els responsables directes de la publicació, tres periodistes i un oficial de l’exercit. La reacció immediata dels eslovens va ser crear el Comitè de Protecció dels Drets Humans, que donaria lloc a la ‘Primavera eslovena’. Es van convocar mobilitzacions contra el procés penal en marxa que van arribar a concentrar 40.000 persones i es van recollir 100.000 signatures per l’alliberament dels ‘Quatre de Ljubljana’.
A les tres repúbliques bàltiques també es va produir una mobilització popular, coneguda en aquest cas com ‘La Revolució Cantanda’, degut a que en les manifestacions es cantaven cançons prohibides per la URSS com a forma de reivindicar la independència. Les protestes sobiranistes, es mesclaven amb la defensa dels drets humans i per exemple, en el cas letó, amb protestes ecològiques per exemple contra els projectes de Moscou de construir el metro de Riga i una planta hidroelèctrica. A Lituània, la Lliga de la Llibertat va recollir 1.200.000 signatures per exigir la retirada de les tropes soviètiques.
Però, el gran esdeveniment en totes tres repúbliques va ser la Via Bàltica, una cadena humana que va unir les tres capitals al llarg de 560 km. per exigir la independència dels tres països. Es va fer el 23 d’agost de 1989, coincidint amb el 50è aniversari del Pacte Nazi-Soviètic que es va repartir Europa deixant Lituània, Letònia i Estònia en mans de la URSS.
La segona fase: de la mobilització social a la política.
La següent fase porta a la transformació d’aquests moviments civils sobiranistes en partits polítics independentistes quan es constata la incapacitat de modificar l’estat a través de la pressió popular. A Eslovènia i Croàcia, mentre els governs reformistes cercaven una reforma confederal per acontentar la població, els serbis s’oposaven i apostaven per més centralització.
L’estiu de 1989 va aparèixer a Eslovènia una proposta de federació asimètrica iugoslava, que donés més competències a Eslovènia, inclosa l’autonomia militar. La proposta va portar a unes esmenes a la Constitució Eslovena, aprovades el 27 de setembre de 1989, on entre altres reformes es legalitzava el multipartidisme i Eslovènia es reservava el dret a finançar només les institucions federals que consideressin adequades. Com a resposta, els serbis van intentar fer un ‘míting de la veritat’ a Ljubljana, que va ser impedit per les forces d’ordre eslovenes i van iniciar un boicot econòmic a Eslovènia. Els nous partits sorgits en aquell moment formarien immediatament l’Oposició Democràtica Eslovena (DEMOS), amb la demanda d’un estat independent a l’estil de les democràcies occidentals.
En una altre república balcànica, a Croàcia, es formava en aquella època la Unió Democràtica Croata (HDZ), gairebé clandestinament. El partit es va fundar el 17 de juny de 1989 però no va ser registrat fins l’11 de gener de 1990 quan es va permetre la creació de nous partits polítics.
El cop definitiu al projecte iugoslau seria el Congrés de la Lliga dels Comunistes de Iugoslàvia de gener de 1990. Eslovènia va demanar reformes cap a la confederació però els serbis, favorables al centralisme, van bloquejar-les totes, provocant que els eslovens abandonessin el Congrés. Davant aquest fet, els croates van marxar també, en refusar els serbis ajornar-lo. Macedonis i bosnians es van negar a seguir fins que no es solucionés la situació. I això va significar la fi de la Lliga dels Comunistes, tancant la porta a qualsevol reforma acordada amb el que era l’estat central.
En els països bàltics també apareixen corrents reformistes i sobiranistes, que en un inici no havien de ser partits, però que s’hi convertirien. A Lituània, inicialment el moviment Sajūdis demanava drets civils, desnuclearització i retirada de les tropes soviètiques, així com propietat privada i llibertat d’empresa. El 1989, assolien com a grup de pressió una reforma constitucional de caire nacionalista, l’emissió de programes lituans a la TV i la negativa a finançar més programes d’energia nuclear. En un principi no s’enfrontaven al govern lituà però la col·laboració es trencà quan el govern es va negar a fer una Declaració de Sobirania. Llavors, el moviment es va tranformar en partit independentista.
A Estònia, també es van produir reformes per part del Partit Comunista d’Estònia, sota la pressió del Front Popular d’Estònia. Es va proclamar la superioritat de les lleis estonianes sobre les de la URSS (16 de novembre de 1988), així com la legalització dels partits i la convocatòria d’eleccions pel 18 de març de 1990. A Letònia, sota la pressió del Front Popular de Letònia, també s’aprovà el multipartidisme, així com considerar nul·la l’annexió soviètica i es van convocar eleccions. El Front en un primer moment donava suport a les reformes de Gorbatxov, reclamava sobirania dins l’URSS, la oficialitat del letó, així com la creació d’un Comitè Olímpic Propi. Però, l’octubre de 1989 el Congrés del Front també aprovà mocions a favor de la independència nacional i el multipartidisme.
Tercer pas: Els independentistes assoleixen el govern i preparen la independència.
El tercer pas, és quan els independentistes assoleixen el govern i porten l’autogovern al màxim fins assolir la independència. Els recursos econòmics i també, en aquests països no-democràtics, el control de les forces d’ordre són claus per l’èxit del moviment independentista. La convocatòria de referèndums d’independència, en molts casos, ajuden a legitimar les declaracions.
A Eslovènia, el mes d’abril de 1990 es celebraven eleccions i els partits de la coalició independentista DEMOS vencen amb el 55% dels vots. En aquesta situació i en un país que no era encara totalment democràtic era clau el monopoli de la força. Per això l’exercit iugoslau va ordenar fer-se amb tot l’arsenal de la Defensa Territorial Eslovena (un cos militar auxiliar), per por de que fos utilitzada per crear unes forces armades. Però els eslovens, anticipant el moviment, havien creat ja una estructura de comandament secret, transferint l’arsenal a una insignificant i antiquada institució similar a una Guàrdia Nacional (MSNZ). A la vegada va mobilitzar 21.000 membres de la Defensa Territorial cap a aquesta nova estructura. Quan l’exercit va anunciar que la Defensa Territorial seria reemplaçat per un sistema centralitzat ja era massa tard.
En el cas croata, els independentistes, per a sorpresa dels comunistes, també van vèncer en les eleccions. Aquest fet va portar als serbis a boicotejar el Parlament, prendre el control de les zones de majoria sèrbia i cercar deslligar-se de Croàcia. En la primera sessió parlamentaria ja es va apostar per crear una nova Constitució, canvis polítics, econòmics i canvis socials. Aprovant al desembre una nova Constitució. Paral·lelament es va produir una purga d’empleats serbis a l’administració, que tot i representar el 12% de la població croata, eren el 17% dels funcionaris i prop del 30% en el Ministeri d’Interior (especialment dins la policia).
A més, tant el govern eslovè com el serbi van decidir no contribuir al pressupost de la Federació, reduint de manera important la capacitat d’aquest. Com a ultimàtum, a l’octubre de 1990, eslovens i croates van proposar mantenir Iugoslàvia unida convertint-la en una confederació d’estats independents. Amb un espai econòmic comú, política exterior comuna (juntament amb les pròpies de cada República), moneda comuna i una aliança militar similar a l’OTAN. Aquesta proposta va ser rebutjada per Sèrbia. El 23 de desembre de 1990 les institucions eslovenes porten a terme un referèndum d’independència on el 89% dels votants ho fan a favor d’un estat independent. Els croats el celebrarien el 19 de maig de 1991, i amb una participació del 83%, van tenir un 93% de vots favorables.
També en les tres repúbliques bàltiques les forces independentistes van guanyar les eleccions. A Lituània, les eleccions es van celebrar el 24 de febrer, amb victòria independentista. L’11 de març ja s’abolia la censura i es declarava la independència, sent restablerta la constitució de 1938, a la vegada que exigien la cessió del control de duanes i fronteres. Però, el bloqueig econòmic de la URSS i la tensió amb els russos i polonesos de Lituània va fer ajornar la declaració fins el 2 de gener de 1991.
En el cas estonià, el Parlament va declarar el poder soviètic il·legal al país, proclamant un període de transició per restaurar la República d’Estònia, assolint així la independència gradualment. A l’abril s’aboleix el servei social obligatori i es crea una nova policia i forces d’ordre. El següent pas va ser deixar de pagar al tresor soviètic i s’inicia la transició al lliure mercat. El 3 de març del 1991 la declaració d’independència d’Estònia s’aprovà en referèndum amb un gran percentatge de suport (77,8% dels votants) i l’endemà al cop d’estat fracassat a Moscou (19-21 d’gost), la república proclamava la restauració de la seva independència i rebutjava la legislació soviètica.
A Letònia la victòria independentista va comportar una declaració d’independència, recuperant la constitució de 1922. A més es va obrir un polèmic registre ‘d’únicament letons’, on es van inscriure 807.000 ciutadans. El gener els tancs soviètics es van dirigir a Riga però es van trobar amb el que es va conèixer com ‘els dies de les barricades’, on gairebé 700.000 ciutadans van sortir al carrer per construir barricades i murs. Davant el caràcter pacífic, no van poder declarar l’estat d’emergència i es van acabar retirant. Finalment, el referèndum d’independència es va fer el 3 de març de 1991, amb un 73,88% dels vots van ser a favor.
Quart pas: la declaració d’independència.
El pas final són les declaracions de sobirania, on es remarca que les lleis de l’estat no tenen valor en el territori i finalment la declaració d’independència.
A Eslovènia, El 20 de febrer el Parlament declarava que el govern federal no tenia ja cap autoritat sobre Eslovènia. El 8 de maig el Parlament aprovava la Declaració de Dissociació, que independitzava el territori totalment, fent-se efectiva aquesta el 26 de juny. La independència es va declarar el 25 d’aquell mes de juny. Aquest fet va suposar una guerra de deu dies, en una contraofensiva ben plantejada pel govern eslovè. Els eslovens van prendre el control fronterer (el 40% del pressupost federal provenia de les taxes de duana per Àustria i Itàlia), obligant l’exercit iugoslau a fer els primers trets. El 15 de gener de 1992 Eslovènia era oficialment reconeguda per tots els estats membres de la Comunitat Europea, incorporant-se a l’ONU el 22 de maig del mateix any. Dos dies abans de la declaració d’independència els ministres d’afers exteriors de la Comunitat Europea i els Estats Units van pactar no reconèixer una declaració d’independència unilateral d’Eslovènia i van advertir en públic que Eslovènia no entraria mai a formar part de la Unió Europea. Les amenaces no van durar no un sol dia.
En el cas croata, el 21 de febrer el parlament posava la constitució per sobre les lleis iugoslaves i redactava una resolució de dissociació. Finalment el 25 de juny de 1991, el Parlament declarava la seva independència. L’endemà era reconeguda per Eslovènia, però totes dues nacions acordaven al mateix temps una moratòria de tres mesos sobre la declaració per evitar més tensions. Lituània va ser l’únic estat que va reconèixer Croàcia el 30 de juliol. El 8 d’octubre en finalitzar la moratòria, la independència es va fer efectiva. La Comunitat Econòmica Europea la reconeixeria el 15 de gener de 1992 i l’ONU el maig de 1992.
En el cas lituà, que havia posposat la independència, el desembre Lituània no va firmar el nou Tractat de la Unió de la URSS, pensat per evitar la independència i el 2 de gener la van proclamar. En aquell moment 10.000 soldats soviètics van travessar la frontera per obligar a fer el servei militars als joves. L’11 de gener un miler de voluntaris es tanquen al Parlament, amb armes de caça i còctels molotov, sent assetjats per 5.000 soldats. Quatre dies més tard ja són 15.000 els concentrats davant el Parlament i el 17 es va convocar una manifestació en l’enterrament de 14 manifestants morts per l’exercit. La manifestació reuneix 500.000 persones amb el bisbe Julijonas Steponavicius al capdavant. Finalment, el 31 de gener es retiren la majoria de les tropes i triomfa la independència.
Els letons, per la seva part, veient la reacció a Lituània, van fer les barricades arreu de la capital, que es van mantenir fins la tardor de 1992. Fins i tot després de proclamar la independència el 21 d’agost de 1991 (després el cop d’estat fallit) i fins i tot després de ser reconeguda per la URSS al setembre de 1991, les barricades es van mantenir.
Els estonians també es van negar a signar el nou Tractat de la Unió i en aquest país també es van crear múltiples barricades a Tallinn per a protegir el Congrés dels tancs soviètics. Era habitual la concentració de població davant les estacions de ràdio i TV per a servir d’escut humà davant possibles atacs. Finalment el procés gradual d’independència seria proclamada després l’intent fallit de cop d’estat. Fet que va provocar que no es produís vessament de sang.
Aquests exemples recents, a Europa, demostren que fins i tot en estats no democràtics ni l’amenaça militar no ha pogut aturar els processos d’independència unilaterals. Processos que han finalitzat en estats independents reconeguts internacionalment, malgrat l’amenaça de fer-ho que sempre ha estat sobre la taula fins el minut abans de la proclamació.
(Aquest article que llegiu es publica gràcies als subscriptors voluntaris, que amb el seu suport econòmic i periodístic són la clau perquè VilaWeb us arribi cada dia. Si podeu contribuir amb una petita quota a fer de VilaWeb un mitjà encara més independent i de més qualitat, us demanem que us apunteu en aquesta pàgina.)

dimecres, 27 de juliol del 2016

Gran ressò a la premsa internacional de la decisió del Parlament de Catalunya

País > Principat

Gran ressò a la premsa internacional de la decisió del Parlament de Catalunya

Destaquen que ha començat la desconnexió d'Espanya



Captura de pantalla 2016-07-27 a les 18.11.45
Us oferim alguns enllaços sobre la reacció de la premsa internacional a la sessió d’avui del Parlament de Catalunya.
–The Guardian: ‘Separatist movement in Catalonia steps up battle with Madrid
–The Washington Post: ‘Catalan parliament defies top court ruling against secession
–Newsweek: ‘Catalonia to push for independence despite spanish refusal
–La Tribune: ‘La Catalogne désobéit ouvertement à l’Espagne
–Telesur: ‘España: Parlament aprueba desconexión de Cataluña
–TG Mediaset: ‘Catalogna, il Parlamento vota lʼavvio della separazione dalla Spagna
–EuroWeekly: ‘‘We don’t need your approval’: Catalan independence edges closer to reality
–Bloomberg: ‘Catalonia Approves Plan to Secede From Spain Amid Deadlock
–Fox News: ‘Catalan parliament defies top court ruling against secession
–Espresso: ‘Catalunha promete avançar com secessão com ou sem aval de Madrid
–La Stampa: ‘Il parlamento catalano sfida la Spagna: avanti con le leggi per l’indipendenza
–La Tercera: ‘Parlamento de Cataluña desafía a la justicia y aprueba texto que los “desconecta” de España
–Russia Today: ‘El Parlament de Cataluña aprueba la vía unilateral para la desconexión con España
(Aquest article que llegiu es publica gràcies als subscriptors voluntaris, que amb el seu suport econòmic i periodístic són la clau perquè VilaWeb us arribi cada dia. Si podeu contribuir amb una petita quota a fer de VilaWeb un mitjà encara més independent i de més qualitat, us demanem que us apunteu en aquesta pàgina.)

dimarts, 26 de juliol del 2016

La prehistòria del procés va començar fa 130 anys

CRÒNICA

La prehistòria del procés va començar fa 130 anys

El procés no és cosa de Mas o Puigdemont. No va començar amb l’Estatut retallat. No és culpa de l’escola catalana ni de TV3. Ni de l’ANC i Òmnium. És una miqueta més antic



El procés no és cosa de Mas o Puigdemont. No va començar amb l’Estatut retallat. No és culpa de l’escola catalana ni de TV3. Ni de l’ANC i Òmnium. És una miqueta més antic, més que l’Avi Macià. Més que Prat de la Riba. La prehistòria del procés es pot situar fa 130 anys.
A les portes d’un nou pols al Tribunal Constitucional de la majoria independentista al Parlament, ahir es va celebrar a l’Ateneu Barcelonès un acte en record del primer míting en què es va cridar a favor d’una Catalunya independent. Això passava un 25 de juliol del 1886, al Teatre Novetats, en una cita convocada pel Centre Català de Valentí Almirall a la qual, per indicació del dramaturg Àngel Guimerà, es va convidar a fer un parlament Josep Narcís Roca i Farreras, estudiós i articulista d’èxit -escrivia en dos dels principals diaris del moment: La Publicidad i El Diluvio -,un textque si no fos pel desaparegut Fèlix Cucurull, hauria quedat del tot oblidat.
Roca i Farreras no hi va poder anar, però va enviar-hi una carta que va desbordar les pretensions dels mateixos convocants, que tan sols pretenien denunciar un tractat comercial d’Espanya amb Anglaterra que anava en contra del proteccionisme de la indústria catalana. La carta, llegida ahir per l’actor Sergi Mateu, acabava amb un vibrant “Visca la independència nacional!” i instava els catalans a lluitar per “la llibertat” des de “la fraternitat” amb els pobles d’Espanya víctimes de l’opressió de la monarquia.
Aquelles paraules van ser rebudes amb entusiasme per un públic que va desbordar l’aforament del teatre i va ocupar el carrer. La premsa madrilenya va reaccionar amb escàndol. Més prehistòria: aquest cop, de la catalanofòbia. I part de la premsa catalana s’hi va apuntar: “ La Vanguardia va cridar immediatament a fer un acte de desgreuge”, va recordar Toni Strubell, impulsor d’un recordatori organitzat per la Comissió de la Dignitat, el Centre Català de Negocis i l’ANC.
Un acte, el d’ahir, al qual va assistir la vicepresidenta del Govern, Neus Munté, i que va cloure el president de l’Assemblea instant els 72 diputats independentistes del Parlament a ser dignes aquest dimecres de la memòria de Roca i Farreras: “Ara toca acabar la feina i acabar-la bé”.

dimarts, 19 de juliol del 2016

¿A què juga Francesc Homs?

EL RETORN DE LA "PUTA I LA RAMONETA"...!!!

¿A què juga Francesc Homs?

El portaveu de CDC va negar primer el suport als candidats del PP i C's a la Mesa del Congrés per després regalar-los vots

¿A què juga Francesc Homs?
EFE/ SERGIO BARRENECHEA                         
Dimarts, 19 de juliol del 2016 - 23:35 CEST
EL PERIODICO                                             
Pablo Iglesias va dir ahir que Francesc Homs és capaç d’embolcallar-se en la bandera del 9-N per acabar recolzant, directament o indirectament, els que van defensar la querella per la consulta. Dilluns, poc després que la fiscalia renunciés a demanar presó per a Artur Mas pel simulacre de referèndum, el portaveu de CDC va anunciar que l’endemà es postularia a la presidència del Congrés. Es tractava, va dir, d’una forma de protesta per les accions legals que el Govern ha emprès contra ell.
La decisió tenia tan escasses possibilitats de prosperar que, quan li van plantejar quin seria el vot final dels seus vuit diputats en la segona ronda, va entonar el «ja ho veurem». Ahir, en una conversa informal, va tornar a assegurar que no recolzaria de cap manera els candidats consensuats pel PP i Ciutadans per governar la Cambra baixa. I, no obstant, els números no surten.
Els aspirants a les vicepresidències del Congrés del partit taronja i el PP, José Ignacio Prendes i Rosa Romero, van ser designats amb 10 vots més dels 169 que sumen els escons de les dues forces. Homs va dir que ell no hi havia tingut res a veure, però fonts de CDC van admetre que sí que havien sigut ells els aliats d’aquests dos dirigents de la dreta. Almenys, part dels seus vuit diputats. Les sospites sobre l’origen de la resta de suports es dirigeixen al PNB, però els nacionalistes bascos van insistir que els seus vots van ser en blanc.
El pacte i la querella
L’inesperat moviment de CDC, en qualsevol cas, va provocar un seguit de crítiques entre l’oposició. Sobretot, des de Podem, molest perquè Convergència va rebutjar recolzar Xavier Domènech, el candidat del partit morat a presidir la Cambra baixa. «Sembla que Homs ha decidit pactar amb els que el volen empresonar», va assenyalar Iglesias, que va recordar que Convergència és la mateixa organització que ja va recolzar José María Aznar el 1996. Els sobiranistes, en procés de refundació, de canvi de cares i de nom (a partir d’ara s’anomenen Partit Demòcrata Català), fugen d’aquest precedent, però al mateix temps el mantenen viu amb comportaments com el d’ahir.
«Qui sap si Rajoy està practicant català per entendre’s amb el senyor Homs», es va plantejar Iglesias. «Rajoy ha demostrat que té capacitat per arribar a acords amb nacionalistes i independentistes. Estaria bé que ens digués a canvi de què», va assenyalar el portaveu del PSOE, Antonio Hernando. Homs podria haver respost, però l’exconseller, en la seva línia (va exigir que la seva reunió de la setmana passada amb Rajoy fos discreta) va evitar, a diferència de la majoria de portaveus, donar explicacions. Ahir va sortir del Congrés amb presses.
Segons el PP, tot es redueix a l’obtenció d’un grup parlamentari propi, al qual els vuit diputats de CDC no tindrien dret en una aplicació rigorista del reglament, ja que el 26-J no van aconseguir el 15% dels vots a Catalunya. Tenir una organització autònoma dins de la Cambra, i no com a part del grup mixt, comporta una bona subvenció, i això és una cosa que el PP, en principi, li pot aconseguir, tot i comptar aquí amb el rebuig de C’s.
La tradició al Congrés dicta que aquests gestos se solen facilitar, a vegades a través del préstec temporal de diputats, i Homs va dir que coneixia la fórmula per aconseguir-ho. La vicepresidenta en funcions, Soraya Sáenz de Santamaría, de fet va utilitzar aquesta tesi. En aquesta legislatura, va dir, «haurà de ser tot molt col·laboratiu».

El català perd sintonia a la tele

INFORME ANUAL

El català perd sintonia a la tele

EL CAC denuncia la desigualtat de l'oferta a favor del castellà des de la implantació de la TDT

La ràdio manté un equilibri en l'oferta, ja que totes les emissores han de complir la normativa catalana                        

El català perd sintonia a la tele
JOSEP LOASO
EL PERIODICO
Dimarts, 19 de juliol del 2016 - 13:40 CEST
La implantació de la televisió digital terrestre (TDT) ha provocat un espectacular augment de l'oferta audiovisual, però majoritàriament en castellà, cosa que ha comportat que pràcticament 'es mengi' l'oferta en català. Així, en aquesta última dècada, l'oferta de canals de TDT en castellà s'ha multiplicat per cinc a Catalunya, però l'audiència de la tele en català ha caigut 10 punts en aquest mateix període.
Aquesta és la principal dada que ofereix l'últim informe anual del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), que destaca l'"important descens" sofert per la tele en català, al qual també ha contribuït el 'boom' de la tele de pagament i les noves formes de distribució audiovisual per internet; totes bàsicament en castellà.
El treball precisa que l'audiència de tots els canals en català el 2005 era del 29,7%, però el 2015 ja havia caigut fins al 19,8%. En el cas concret de TV-3, la seva audiència s'ha reduït en aquesta dècada 10 punts percentuals.
En l'entorn analògic del 2005, previ a la implantació de la TDT, a Catalunya es podien sintonitzar sis canals de cobertura estatal en castellà (TVE-1, La 2, A-3 TV, Tele 5, Cuatro i la incipient La Sexta), i dos en català (TV-3, K3-33), a més de les locals (com BTV i CityTV). Però finals del 2015, l'oferta és totalment diferent: 32 canals de cobertura estatal en castellà i 8 en català, a més de les desconnexions de TVE-Catalunya i les televisions locals.
Per al CAC, amb la digitalització de la tele "no s'ha tingut en compte la diversitat cultural i lingüística de l'Estat, malgrat que aquest precepte estava inclòs a la llei 7/2010, general de la comunicació audiovisual". Això ha provocat que, una dècada després, "l'evolució de l'oferta de canals en català i en castellà ha sigut l'oposada".

LA RÀDIO, LA PART POSITIVA

Si a la televisió, el panorama per al català és pessimista, a la ràdio passa tot al contrari, perquè, segons el CAC, la Generalitat és competent en l'adjudicació de llicències. Així, totes les emissores que hi ha a Catalunya (321 en FM) estan subjectes a la normativa catalana. I aquesta obliga a incorpora el català, com a mínim, en el 50% del temps d'emissió. El mateix passa en relació amb la música, que ha d'incorporar un mínim del 25% de cançons en català.
Per al CAC, un dels reptes futurs és garantir la presència de la llengua catalana, "malgrat la falta d'igualtat competitiva dels prestadors catalans en relació amb els dels àmbits espanyol i global". Per aquesta raó, el Consell està elaborant, per encàrrec del Parlament, un Llibre Blanc de l'audiovisual català, treball que presentarà un conjunt de propostes per consolidar i enfortir l'audiovisual català i en català.
De fet, l'informe anual ja suggereix que convindria tenir competències plenes sobre l'espectre radioelèctric, així com sobre regulació de xarxes i de continguts d'internet. I conseqüentment, veu necessari que el CAC evolucionés cap a una autoritat catalana de les comunicacions, amb competències sobre tots els àmbits d'aquest macrosector.

dijous, 7 de juliol del 2016

Trobat el carnet de Saint-Exupéry a l'arxiu de Salamanca

PERMÍS EXPEDIT EL 16 D'ABRIL DEL 1937

Trobat el carnet de Saint-Exupéry a l'arxiu de Salamanca

El document acreditava l'autor d''El Petit Príncep' com a reporter del diari 'Paris-Soir' durant la guerra civil espanyola

També s'ha trobat el carnet com a afiliat del sindicat anarquista CNT de l'actor Paco Martínez Soria


    Trobat el carnet de Saint-Exupéry a l'arxiu de Salamanca
    JMGARCIA / EFE
    EFE / VALLADOLID
    Dijous, 7 de juliol del 2016 - 12:08 CEST
    La recent troballa del carnet de reporter de l'escriptor Antoine Saint-Exupéry (1900-1944), quan va recalar a Espanya com a enviat especial del diari 'Paris-Soir' per informar del front de Madrid durant la guerra civil (1936-1939), ha mostrat una nova dimensió de l'arxiu de Salamanca com a focus cultural.
    El permís de fotògraf de Saint-Exupéry va ser expedit per la Junta Delegada de Defensa de Madrid el 16 d'abril de 1937 a l'autor d''El Petit Príncep', a qui van avalar el poeta i periodista Corpus Barga i el llavors ministre d'Estat de la segona república, Julio Álvarez del Vayo.

    L'ANARQUISTA PACO MARTÍNEZ SORIA

    Un altre dels documents trobats, en aquest cas com a afiliat del sindicat anarquista CNT, correspon a l'actor de teatre i televisió Paco Martínez Soria (1902-1982), datat per a la temporada 1937-1938 en què va debutar com a actor principal en un migmetratge còmic ('Paquete, el fotógrafo público número uno'), produït per aquesta organització.
    L'investigador Policarpo Sánchez va topar amb aquests documents durant la recerca de materials per elaborar un llibre dedicat al paper del cine durant la guerra civil, "el primer conflicte bèl·lic de la història on es va utilitzar la cinematografia com a mitjà de comunicació social".

    Villarejo admet que existia una "operació Catalunya"

    'CAS NICOLAY'

    Villarejo admet que existia una "operació Catalunya"

    El comissari confessa haver col·laborat amb l'excap d'Afers Interns per frenar el procés 

    Villarejo admet que existia una "operació Catalunya"
    JORGE ZAPATA                         

    Opinió

    Ferran Monegal
    Ferran Monegal

    Xampany a la claveguera

    EL PERIÓDICO / EUROPA PRESS / MADRID
    Dimecres, 6 de juliol del 2016 - 21:32 CEST
    El comissari del Cos Nacional de Policia José Manuel Villarejo ha reconegut aquest dimecres davant el jutge d'instrucció número 2 de Madrid, Arturo Zamarriego, que fins al 2012 va treballar intensament amb l'excap de la Unitat d'Afers Interns Marcelino Martín Blas en el que ha denominat com a "operació Catalunya", en al·lusió a les funcions secretes que van portar a terme des d'aquest cos per frenar el procés, han informat fonts jurídiques.
    Encara que en la transcripció no apareix aquesta referència, segons una font present en la declaració Villarejo va citar l'"operació Catalunya" sense que els advocats, ni el fiscal ni el jutge li preguntessin sobre la qüetió. Les transcripcions solen recollir --com és el cas-- una descripció succinta dels temes tractats durant la declaració i no la reproducció exacta de tot el que es diu en seu judicial.
    Aquesta revelació arriba tot just dues setmanes després del 'Fernándezgate', les converses entre el ministre de l'Interior i l'excap de l'Oficina Antifrau de Catalunya Daniel de Alfonso, en què parlaven de com intentar erosionar els partits independentistes. Villarejo ha reconegut, a més, que fins al 2012 va treballar intensament amb Martín Blas per frenar el procés. De fet, el setembre d'un any després va transcendir que Martín Blas i un altre comissari, José Luis Olivera, van ser condecorats amb dues medalles al Mèrit Policial amb Distintiu Vermell. Aquests dos caps van ser els encarregats de reunir-se amb els fiscals anticorrupció de Barcelona per oferir els seus serveis en relació amb el 'cas Millet' i van acabar proposant-los escorcollar la seu de CDC, així com practicar altres diligències contra responsables de la Fundació Trias Fargas. Aquestes actuacions van ser denegades pel Ministeri Públic.

    EL 'PETIT NICOLÁS'

    Villarejo ha declarat en qualitat d'investigat pel 'cas Nicolay', en què es tracta d'esbrinar qui va fer el 20 d'octubre del 2014 la gravació il·legal on se sentia el mateix Martín Blas, l'inspector Rubén López i dos agents del CNI parlant sobre les actuacions sobre Francisco Nicolás, el 'petit Nicolás'.
    Després de ser apartat d'Afers Interns pel seu enfrontament amb Villarejo --que es remunta a l'operació Emperador contra la màfia xinesa--, Martín Blas va ser destinat al Consell Assessor fins que el jutge Zamarriego el va requerir per investigar el 'cas Nicolay'. En aquest marc, Martín Blas va remetre el 20 de maig passat un informe al jutge en què sol·licitava la detenció de Villarejo, a qui responsabilitzava de la gravació. També demanava la detenció de la seva parella i la del periodista que va publicar les primeres informacions sobre l'arrest del 'petit Nicolás', així com la imputació de deu persones, entre elles l'exdirector adjunt operatiu (DAO) de la Policia Eugenio Pino.
    Fonts jurídiques presents en la declaració de Villarejo han assegurat que aquest comissari, que es presenta a si mateix com a "agent encobert", ha assegurat no conèixer el 'petit Nicolás' i que va saber de la gravació a Martín Blas i la resta d'agents a través dels mitjans. Segons ell, això va ser "objectes de bromes" al cos per la sorpresa que va causar que un responsable d'Afers Interns hagués sigut sorprès d'aquesta manera.

    "COLLA DE DELINQÜENTS"

    La mala relació entre Villarejo, que es jubila aquest agost, i Martín Blas s'ha fet evident durant la compareixença davant el jutge Zamarriego. L'instructor ha arribat a cridar l'atenció en diverses ocasions al compareixent per insultar l'excomissari al dir-li "sapastre" i fins i tot referir-se al seu entorn com a "colla de delinqüents", segons fonts presents en l'interrogatori.

    dissabte, 2 de juliol del 2016

    Una commemoració dels 80 anys de la Guerra Civil per «desinstitucionalitzar la desmemòria»


    memòria històrica

    Una commemoració dels 80 anys de la Guerra Civil per «desinstitucionalitzar la desmemòria»

    Raül Romeva presenta el programa d'activitats que començaran el 18 de juliol coincidint amb l'aniversari de l'inici del conflicte

    El conseller assegura que la iniciativa suposarà una "posada al dia de les polítiques de memòria"

    La Diputació de Barcelona retira els títols honorífics a Francisco Franco


    , Barcelona | 01/07/2016 a les 13:51h


    Raül Romeva durant la presentació d'aquest divendres a la plaça Sant Felip Neri | Isaac Meler
    El proper 18 de juliol farà 80 anys de l'aixecament militar contra la Segona República que va desembocar en la Guerra Civil espanyola i avui, el conseller d'Afers, Relacions Institucionals i Transparència, Raül Romeva, ha presentat el programa de la commemoració que, en les seves paraules, tindrà entre els seus objectius "desinstitucionalitzar la desmemòria".

    Ho ha fet des de la plaça Sant Felip Neri de Barcelona, un dels escenaris més cruels del conflicte on els traus a les parets dels edificis que l'envolten recorden un bombardeig de l'aviació feixista que va matar 42 persones, la majoria nens que anaven a refugiar-se al soterrani de l'església.

    La commemoració començarà coincidint amb l'aniversari de l'alçament franquista amb un acte inaugural de gran format al Palau de la Música inspirat en Pau Casals que haurà de "derivar en un gest massiu de memòria democràtica", com ho ha definit Romeva, i que durarà fins a mitjans del 2017. Si bé el principal eix serà "posar fi a l'amnèsia que va caracteritzar la Transició" i homenatjar a les víctimes, el conseller ha subratllat que el present i el futur també tindran un paper destacat.

    "La guerra avui i fa 80 anys és el mateix"

    En el primer cas, a través de la solidaritat amb els que encara pateixen o fugen d'enfrontaments bèl·lics. "La guerra que nosaltres recordem ara és la guerra que ells viuen avui", ha lamentat. En aquest sentit, el departament té previst un acte de record de l'exili i dels refugiats republicans a la platja d'Argelers que Romeva ha establert com un paralel·lisme amb la crisi dels refugiats sirians.

    "El present té molts indrets que reclamen visibilitat i el que significa la guerra avui i fa 80 anys és el mateix", ha afegit el conseller, mentre que pensant en el futur ha destacat diverses activitats "dirigides als mes joves" com el cicle de "Cinema, memòria, pau i drets humans" per a escoles.

    Primera commemoració institucional "de magnitud"

    Finalment, Romeva també ha assegurat que és el "primer cop" que es fa "un projecte institucional de commemoració d'aquesta magnitud" que també suposarà una "posada al dia de les polítiques de memòria". A més, ha assenyalat que el programa està "obert" a la col·laboració d'entitats. Per ara, es pot consultar tota la informació en aquest lloc web.



    Catalunya i l'Europa central estrenyen les relacions esportives

    Catalunya i l'Europa central estrenyen les relacions esportives

    El secretari general de l'Esport, Gerard Figueras, intervé al Fòrum Crans Montana i es reuneix amb representants dels comitès olímpics d'Àustria, Eslovàquia i Eslovènia

    | 01/07/2016 a les 16:21h




    Reunió de Gerard Figueras amb el comitè olímpic d'Eslovènia Foto: Govern

    Catalunya i l'Europa central estranyen relacions esportives en el reconegut Fòrum Crans Montana celebrat a Viena, del 29 de juny a l'1 de juliol. Fundat el 1986 a Suïssa sota la presidència de Jean-Paul Carteron, el fòrum és una organització no governamental que té com a objectiu fomentar la cooperació internacional, el diàleg, el creixement, l'estabilitat, la pau i la seguretat al món.

    En la seva 27a edició el Secretari General de l'Esport, Gerard Figueras, va ser un dels ponents de la sessió plenària Esport, Governança i Ètica, al Niederösterreich Palace, on va exposar la situació de l'esport a Catalunya i els avantatges de la pràctica esportiva com a eina de cohesió social. A més, també hi van participar la directora del Comitè d'Ètica, Joventut i Esport de la UNESCO, Angela Melo i el president de l'Associació de les Federacions Olímpiques dels Esports d'Estiu, Francesco Ricci.

    En el marc del fòrum, Jean-Paul Carteron va traslladar a Figueras la voluntat de celebrar la pròxima edició d'aquest esdeveniment, centrat en la governança, l'ètica i l'esport, a Catalunya. A més, durant la celebració del Fòrum a la capital austríaca, el Secretari General de l'Esport va aprofitar per reunir-se amb Karl Stoss, president del Comitè Olímpic Nacional d'Àustria, i va poder conversar amb Ratko Kovacic, vicepresident del Comitè Paralímpic Europeu.

    En el segon dia del viatge, Figueras es va desplaçar a Ljubljana (Eslovènia) per mantenir sengles reunions amb Edvard Kolar, secretari general del Comitè Nacional Olímpic d'Eslovènia, i Janez Kocijancic, fundador d'aquest comitè, mentre que avui ha tancat la visita a l'Europa central a Bratislava (Eslovàquia) amb una trobada amb Jozef Liba, secretari general del Comitè Olímpic Nacional d'Eslovàquia, després de concedir una entrevista a la Ràdio Nacional d'Eslovàquia.


    Reflexions sobre el 26-J. Per Xavier Diez

    Espai de dissidència

    La bitàcola de Xavier Diez

    Vilaweb

    Reflexions sobre el 26-J

    M’estic enganxant a Borgen, una extraordinària sèrie danesa que acaba de confirmar la política ficció com a un dels gèneres més atractius de la televisió. De fet, sèries com House of Cards, l’Ala Oest de la Casa Blanca, i fins a cert punt, i amb un cert esperit shakespearià, Joc de Trons, han fet que la política no pugui ser considerada precisament avorrida.
    Ara bé, que tot plegat resulti més o menys excitant, no treu que segons quines coses que passen, no acabin resutant depriments. Les eleccions, i sobretot els resultats, de diumenge passat, crec que ho han estat per a molta gent, si més no per a la gent del meu entorn. Disposar d’informació, i fins i  tot de certa cultura sociològica, no apaivaga el malestar d’adonar-se que la por, el conformisme, la desorientació o la complicitat acabin premiant aquells que són obertament corruptes, o que utilitzen l’estat per conxorxar contra la dissidència. Ja vinc advertint fa molt de temps que Espanya s’assembla massa a Turquia, i encara pitjor, a sí mateixa.

    La primera constatació del veredicte de les urnes, és la persistència del franquisme sociològic

    La primera constatació del veredicte de les urnes, és la persistència del franquisme sociològic. El PP duu incorporat al seu ADN, des dels inicis de la seva fundació, tics autoritaris. Votar al PP, com votar a qualsevol formació que vegi amb hostilitat votar referèndums d’autodeterminació, equival a prioritzar la unitat a la democràcia, a validar el resultat de la guerra civil, a justificar les clavegueres de l’estat i la cal viva al simple respecte a la voluntat popular. També implica acceptar que bona part de la identitat assumida implica la idea d’un supremacisme nacionalista espanyol per damunt de qualsevol altra consideració. La proposta de plurinacional expressada des de Podem, d’altra banda expressada amb escasses dosis de convicció, ha estat derrotada amb escreix. El divorci Espanya-Catalunya ha estat validat a les urnes. Des de la distància, el mapa dibuixa dues espanyes.

    La segona constatació és que Espanya torna a repetir els errors que l’han caracteritzat sempre: la triple incapacitat de corregir terribles diferències socials; la de crear una cultura política democràtica sòlida, i el més evident de tots, la d’administrar la naturalesa plurinacional de l’estat. En resum, un estat on la convivència resulta difícil, en què la trilogia republicana de llibertat, igualtat i fraternitat és ben lluny, en què l’Espanya imaginada per molts acaba resultant la terrible decepció d’una Espanya real, sostinguda pel ressentiment mutu, la intolerància, la por, el sectarisme, el caciquisme polític, i els mateixos vicis que assenyalaven els regeneracionistes de fa més d’un segle. L’Espanya real, exhibida a les urnes aquest passat diumenge, és tan gris i mediocre com el socialisme real amagat rere el mur de Berlín.
    En la sèrie Borgen, apareix una Dinamarca despullada de la mitificació del mite nòrdic d’una societat sòlida, solidària i cohesionada que hem cisellat en aquesta banda de la mediterrània. Entre els independentistes, el país escandinau esdevé una referència de l’estat al qual voldríem aspirar, i francament, les maniobres matusseres i les trames que assenyalen els guionistes ens exposen les misèries d’un model on molts ens voldríem emmirallar. Dinamarca no és cap gran meravella, sinó que, com Catalunya té greus conflictes, contradiccions, inconsistències i defectes. Tanmateix, i malgrat tot, el comportament del país el passat diumenge demostra que no som Espanya, que el franquisme sociològic aquí és residual i folklòric –tret d’alguns residents com el clan Fernández Díaz, per cert, arribats en el si d’un exèrcit invasor–. La independència, en aquest sentit, és pràcticament l’única opció, especialment per a aquells no independentistes, i tanmateix, d’esperit liberal i republicà. No es tracta d’una qüestió de banderes, sinó de salut mental. Al cap i a la fi, per a molts dels qui mantenim lligams personals i emocionals amb Espanya, diumenge passat va resultar molt depriment.